Hosszú távra tervez az idén 80 éves EURALIS

Amikor egy cég életében már évtizedekben mérhető mindaz a munka, elköteleződés, amely a termékfejlesztés, kutatási eredmények mögött áll, az mindig bizalmat ébresztő. Így van ez az immár 80 éve megalakult Euralis csoportnál is, amelyről elmondható, hogy előremutató cégfilozófiájával és minőségi termékeivel a magyarországi piac figyelemre méltó szereplőjévé fejlődött.

S hogy mit is takar az Euralis márkanév, azt megtudhatjuk Farkas Ferenctől, az Euralis Magyarország Kft. cégvezetőjétől.

– Az idén lesz 80 éve, hogy a dél-franciaországi székhelyű Euralis csoport létrejött. Francia termelők a célból fogtak össze, hogy ezáltal kedvezőbb piaci kondícióval tudjanak imputanyagokat vásárolni. Ez a termelőkből álló tulajdonosi kör mind a mai napig jellemzi a cégcsoportot; hozzávetőleg 12 000 farmer áll az Euralis mögött, amely összesen 5 100 alkalmazottat foglalkoztat világszerte. Eleinte a termeltetést, beszerzést, értékesítést, majd később a vetőmag-nemesítést említhetjük, mint jelentős mérföldkövet a cég életében.

Négy divízióra osztható az Euralis tevékenysége, amely több márkanevet foglal magában:

Az AGRÁRDIVÍZIÓ-hoz tartozik az agrártermeltetés és feldolgozás; a VETŐMAGDIVÍZIÓ 1950 óta folytatja tevékenységét, a szántóföldi vonalat ez az ágazat képviseli; az ÉLELMISZER-DIVÍZIÓ több prémium kacsa- és libamáj késztermékével (Rougié, Monfort) európai vezető szerepet játszik, és végezetül a BERUHÁZÁSI ÉS FEJLESZTÉSI DIVÍZIÓ alkotja a negyedik szektort.

A cégcsoport 11 leányvállalattal rendelkezik, ebből a legtöbb Európában található.

A vetőmagszektorban elsősorban az olajosmagvakra koncentrál a cég; szója vonalon európai szinten piacvezető szerepével emelkedett ki, és cirok vonalon is hasonlóan eredményes pozíciót vívott ki magának. A kínálatban ezenkívül napraforgó, repce és kukorica szerepel, ezekről később beszélünk.

A sikeres mutatókat a cég annak is köszönheti, hogy árbevételének – más vállalatokhoz képest – jelentős százalékát forgatja vissza termékfejlesztésre és kutatásokra, ezáltal mindig képes a megújulásra és egy naprakész, aktuális portfoliót tud biztosítani, a termelői, vásárlói igényeknek megfelelve.

– Mikor találkozhattak először a hazai termelők az Euralis termékeivel? – kérdeztük az ügyvezetőt.

– Magyarországon már régóta jelen vannak a cég termékei, s bár 2009 előtt önálló hazai vállalkozás nem jött létre a vetőmagok forgalmazására, de disztribútorokon keresztül elérhetőek voltak a magyar termelők számára.

A magyar gazdálkodásra jellemzően igaz, hogy a növénytermesztési ágazat a minőségi alapanyagok alkalmazásának nagy teret szentel, sokra értékeli a megbízható inputanyagokat, így az Euralis anyacég úgy döntött, saját vállalkozás keretein belül egy kis csapattal megkezdi a számára mindig értékesnek ítélt magyar piacon történő direkt értékesítést.

– Mikor került Ön a magyar vállalkozás élére? Milyen változások történtek azóta?

– A 2009-ben megalapított hazai társaság néhány fővel indította el az Euralis vetőmagok immár saját munkatársak általi bevezetését, amelyet 2012-ben vettem át. A kis létszámú csapat idővel 13 munkatársra gyarapodott.

A cél mindvégig az volt, hogy közel kerüljünk a termelőkhöz, hogy a brand-et ismertté tegyük, illetve növeljük a kereskedelmi partnereink számát, ahol elérhetőek az Euralis márka termékei. Ez a folyamat még most is tart, a márka elismerése jó úton halad.

Igazán nagyot lendített és jót tett a brand-nek a tavalyi évben útjára indított új reklámkampány, az újratervezett arculat. S mert az anyacég és mi is bízunk a minőségben, ehhez illő exkluzív „köntösben” kínáljuk az Euralis vetőmagokat a termelőknek. A kampányban résztvevő országjáró kamion feladata szintén az volt, hogy az ország számos pontjára eljutva mutassa be az Euralis portfolióját. Szántóföldi programokon testközelből nagyszámú közönség találkozhatott velünk.

– Mit tapasztaltak a vetőmagpiacon az elmúlt időszakban? A nehézségek ezt az ágazatot is elérték?

– Sajnos azt kell hogy mondjam, igen. A terményárak erősen befolyásolták a vetőmag-vásárlási folyamatokat.

Az Euralis minden nehézség mellett továbbra is tartja magát ahhoz a koncepcióhoz, amely szerint az árbevételének 13-14%-át forgatja vissza fejlesztésekre és kutatásra. Ennek köszönhető, hogy az Euralis mindig az elsők között van, akik évről évre képesek megújulni, és új technológiákkal rukkolnak elő.

Örömmel számolhatunk be arról, hogy a következő szezonban is az egyik legszélesebb palettát kínáljuk napraforgó vonalon. Az Euralis ezen erősségét szeretnénk hangsúlyozni, hiszen ez vetőmagjaink erénye is egyben. Szeretnénk a termelők figyelmét a szakmai érvekre alapozott döntésekre irányítani, mert az innovációink elsősorban erre vannak kihegyezve.

– Milyen fejlődések jellemzik az Euralis brand-et Magyarországon?

– A személyes jelenlétünk növekedett a hazai termelők körében, egyre szélesebb körben ismert az Euralis név. A demóterületek szintén gyarapodtak. Ebben a számszerűsíthető fejlődésben van olyan piaci szegmens, ahol a 3-szoros növekedést értük el; létszámban és eladott zsákszámban is kifejezhető az erősödés. A válság után egy ugyanekkora növekedést várunk.

– Miért érdemes a termelőnek Euralis vetőmagot vásárolnia?

– Öt szegmensben kínálunk vetőmagot, amelyek előnye, hogy sok ezek közül a hazai klímán és itteni körülmények között termesztett és tesztelt vetőmag.

Napraforgóban minden szegmensre van termékünk. Kiváló, innovatív hibridjeink nagy része Magyarországon is regisztrálva van, s árban kedvezően juthatnak hozzá. A részben tulajdoninkban lévő SOLTIS által hazai körülmények között történt fejlesztés a felhasználás során a hibrideknek egy erőssége. (Clearfield Plus, szádorrezisztens A-E, közel 7 hibrid 2017 tavaszától).

Szója – a piaci lefedettség nőtt, a portfolió bővült, szerencsére nem kell reklámozni magunkat. Az ősz folyamán rendezett szójabemutatón 30%-ban Euralis vetőmagok szerepeltek. Itt is újítás jellemző minden szegmensben.

Kukoricánál egy új genetikájú termékcsaládot hoztunk be (2 éve) a hazai piacra, amivel szeretnénk megkülönböztetni magunkat a nagy versenytársaktól. Stabilitással és gyors vízleadással jellemezném az új Tropical Dent hibrideket.

Repcében is megújítjuk a termékportfólionkat, aminek első hibridjét az ES IMPERIO-t idén mutattuk be. A piaci elvárásoknak megfelelően tavaly óta Clearfield hibrideket is forgalmazunk a hagyományos mellett.

Cirok jelenleg nem nagy piac, de az éghajlat változás miatt a kukorica mellett egy komplementer növény lehet, mert száraz időben biztonságot jelenthet a termelőknek. Rossz talajviszonyok mellett is biztonságosan termeszthető a kukorica költségének 60%-án, nem GMO-s és nincs fuzárium kockázat, valamint fehérje tartalma is magasabb.

A hazai piac túlzottan kukorica hangsúlyos, annak ellenére, hogy majd minden évben gond van vele. Nem könnyű a cirok létjogosultságát növelni, más fejlett országok ebben előrébb járnak, így az USA-ban is kb. 3 millió hektárra nőtt a felülete az elmúlt években.

– Mi cégük filozófiája?

– Reklámkampányunkat is erre a szemléletre építettük fel: amit mi ígérünk, azt meg is tartjuk. Ez a termékeinkre és a kiszolgálásra egyaránt vonatkozik. Tehát cégünk filozófiája: Értéket és bizalmat teremtünk! Hiszen hosszú távra tervezünk!