Hiszünk az áttörésben

Beszélgetés Major Zoltánnal, a Timac AGRO Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával

Az 1959-ben létrejött Roullier Csoport megalapítása a ma már 83 éves Daniel Roullier nevéhez kapcsolódik. Az alapítást követő közel 60 éves működésük méltán tükrözi az elkötelezett cég dinamikus fejlődését. Nem kevesebb mint 400 kutatás-fejlesztésben résztvevő munkatársuk dolgozik az újabb kihívásoknak megfelelve. A cégcsoport ma több mint 100 országban van jelen, leányvállalataik közül jelentős szerep jut a Timac AGRO-nak, amely a bevételek 70%-át biztosítja.

– Az idén ünneplik 10. születésnapjukat. Hogyan jellemezné az elmúlt éveket?

– A Timac AGRO Hungária Kft. tulajdonképpen 2005-ben jött létre, és mindössze 10 fővel alakult. A tényleges munka azonban 2006-ban indult meg, ekkorra datáljuk cégünk valódi indulását is. Alig 15 termék szerepelt akkor a palettánkon.

2013-ban vettem át a cég vezetését, amikor azzal találtam szembe magamat, hogy bár a termékeink kiválóak, mégis hiányzik az a fajta kommunikáció, amellyel hiteles információk juttathatók el a termelőkhöz, miközben a brand-et folyamatosan építhetjük. Érkezésemet követően a teljes marketingstratégiánkat újragondoltuk, s elhatároztuk, hogy sokkal nagyobb publicitást adunk a minőségnek és annak a szakmaiságnak, amellyel rendelkezünk.

Az új stratégia részeként elindítottuk Yield Service szolgáltatásunkat, állattenyésztési vonalon új termékekkel külön üzletágat hoztunk létre. Az elmúlt évek során az árbevétel ugrásszerű növekedése mellett azonban mégis a csapatunk személyi összetételében elért fejlődésére vagyunk a legbüszkébbek. A tíz fővel indult cégből mára egy közel 70 fősre növekedett vállalkozásról beszélhetünk. Nem csupán egy úgynevezett „garázscég” vagyunk, hanem egy internacionális háló része, az értékeinket pedig mindenkinek szeretnénk megmutatni.

A 2016-os évben a brand erősítésére helyeztük a hangsúlyt: 18 helyszínes roadshow és nyereménysorsolási program keretében több száz partnerünkhöz értek el a Timac AGRO szaktanácsadói.

– Ahogy Ön említette, a jó termék csupán egy adottság cégüknél. Miben látják az igazi erősségüket?

– Talán közhelyesnek hangozhat, de a csapatunk összetételében és szakmai felkészültségében érezzük az erősséget. A jó termék valóban csak egy feltétele az eredményességnek, de mindez mit sem ér megfelelő csapatmunka nélkül. Szaktanácsadóink mind komolyan tenni akaró, felkészült fiatalok, akik elhivatottan közvetítik értékeinket. Törekszünk arra, hogy dolgozóink jól képzett agrárszakemberek legyenek, sok esetben mi neveljük ki az utánpótlás fiatalokat.

Sajnos az oktatási rendszer nem biztosítja azt a felkészültséget, amellyel a végzett hallgató képes lenne a különféle elemekből álló elsajátított tudást egységgé kovácsolni, átlátni a különböző modulok közötti összefüggéseket, ezért a hozzánk kerülő új munkatársak egy 6 hetes tréning keretében sajátítják el a termékeinkre vonatkozó megfelelő és egységes ismeretanyagot, s emellett évente továbbképzésen és további tréningen kell frissíteniük a szakmai ismereteiket.

Év végére már 67 dolgozóval állunk partnereink rendelkezésére, közülük 40 szaktanácsadó tartja a napi szintű kapcsolatot a termelőkkel. Megfogalmaztunk egy célt is magunknak: Tudás alapú konzultatív támogatás a termelő partnereink számára.

– Az újratervezett marketingkommunikáció részeként indult el a Yield Service-szolgáltatás. Miből áll ez a program?

– Egy több szolgáltatást egyesítő programcsomagról van szó. Az átgondolt marketingstratégiában felismertük azt, hogy nem elég csupán magát a terméket értékesíteni, azt egy előzetes konzultáció kell hogy megelőzze. A szolgáltatáscsomagban a gazdálkodó területi és infrastrukturális adottságait, anyagi kereteit figyelembe véve állítjuk össze és optimalizáljuk az erőforrásokat, állítjuk össze a tápanyag-gazdálkodási tervet.

Az a szép ebben a tevékenységben, hogy teljes mértékben a termelő feltételeihez igazodunk, számos úgynevezett sarokpontot figyelembe veszünk. Van néhány olyan termék, amely nem szerepel a palettánkon, de az optimalizáláshoz az is hozzátartozik, hogy nem csupán a saját termékeinkkel számolva tervezünk.

A kockázatelemzés, a tápanyag-gazdálkodási és a talajvédelmi terv készítése, a precíziós gazdálkodás mind helyet kapott a Yield Service-szolgáltatásban. Minden esetben a termelő az első, s maga a termelés kerül fókuszba.

Ehhez nagyon komoly informatikai háttér szükséges, amelyet folyamatosan fejlesztünk az optimális működés érdekében. Jelenleg 70-100 ezer hektáron szolgáltatunk. Persze nehézségek, mint minden új indulásakor, azért adódhatnak, de igyekszünk minden szakmai tudásunkkal a szolgáltatás mögé állni.

– Milyen újdonságokra számíthatnak a termelők a Timac AGRO Kft. termékpalettáján?

– Az elmúlt évek csúcstermékeként került piacra a TOPPhos. Ezzel kapcsolatban tudni kell, hogy mintegy 150 éve ugyanazzal a foszfor hatóanyaggal dolgoztak a termelők, amellyel kapcsolatban most a Roullier csoport egy teljesen új, levédett szabadalommal lépett elő.

A cég fejlesztései között szerepelnek biostimulátorok, de ezekre a hazai piac még nem teljesen fogadókész. Az idei év végétől kapható folyékony nitrogénes megoldásunk azonban fontos előrelépés lesz a Timac AGRO-nál. A folyamatos fejlesztések jövőre még tartogatnak meglepetéseket, de igazi áttörést a következő évek hozhatnak ezen a téren.

A növénytermesztés mellett az állattartás felé is nyitottunk, és új termékekkel jelentünk meg.

– Lényeges mondanivalóként milyen üzenetet tart fontosnak továbbítani a mezőgazdasági termelők felé?

– A talaj döntően meghatározó tényező a termelés során, hiszen minden onnan indul ki, mégis azt látjuk, hogy a hazai tendencia alapján a gépesítés, növényvédőszer- és vetőmag-felhasználás az, ami igazán csúcsra van járatva. A gazdálkodók – arányaikat tekintve – sokkal többet költenek gépekre, vetőmagra, mint magára a talajra. A termelési rendszerből sok helyen hiányzik a tápanyag-gazdálkodás, miközben a legmodernebb traktor áll rendelkezésre. Sokan megkövezhetnek ezért, de vallom, hogy a talaj éppen akkora – ha nem nagyobb figyelmet érdemel. Az optimalizált tápanyag-gazdálkodással sokkal többet érhetünk el, mint adott esetben a legmodernebb technológiával felszerelt erőgép alkalmazásával.

Szeretnénk, ha ez a kérdés jobban látótérbe kerülne. Részünkről igyekszünk ott lenni edukációs programokban, egyetemeken, sajtóban, minden marketingeszközt megragadunk, hogy hangot adjunk ennek a törekvésnek.

Ösztönöz bennünket az a tény, hogy tudjuk: ha a termelő sikeres, csak akkor válhatunk mi magunk is sikeressé. Erről fognak szólni a következő évek.